Václav Stoupa: Na WebExpu se stanete Networ_Kingem!

Již za týden proběhne pátý ročník konference WebExpo. Co nás čeká? Čím bude letošní ročník typický? A jak po letech vidí WebExpo jeho organizátor Vašek Stoupa? Na to zkusíme najít odpověď v dnešním rozhovoru.

Každý ročník WebExpa byl v něčem jiný, čím se bude letošní lišit od těch předchozích?

V letošním ročníku jsme se rozhodli prorazit bariéru slabé komunikace na českých konferencích. Standard je, že se buď bavíte se svými starými známými, nebo s nikým. Tím vám uniká příležitost poznat lidi, se stejnými zájmy, se kterými byste si mohli být vzájemně užiteční. Letošní ročník WebExpo jsme připravili tak, abyste si mohli potkávání nových lidí pořádně užít a také z toho získat co nejvíce. Od delších pauz mezi přestávkami (30 min), přes vhodné párty bez hluku a v příjemném prostředí, přes místa na setkávání přímo na konferenci, přes Mini Barcamp v rámci WebExpa až po speciální vychytávky přímo podporující networking, které si ale nechám zatím pro sebe.

WebExpo už není jen konference, pod hlavičkou WebExpa probíhá i řada dalších aktivit, můžeš nám je ve stručnosti představit?

WebExpu říkám familierně „inovační kluster ve vzdělávání webových profesionálů“ a bezelstně doufám, že všichni pochopí, o co jde. Kromě konference se značka WebExpo angažuje v podpoře českých startupů. Pořádáme spolu s Node5 a za podpory 42angels soutěž WeExpo Startup Show 2012. V ní bojuje 52 startupů o milionovou investici, ceny partnerů a věčnou slávu – nebo aspoň tu chvilkovou pomíjivou.

Před nedávnem jsem se vrátil z WebExpo Startup Campu, což bylo deset dní šílenství, kdy jsme učili tři startupové týmy, jak dělat startup efektivně podle metody Lean Startup. Všichni nám na konci kempu řekli, že jsou přesvědčeni, že je to posunulo o rok dál, jak jsme jim před kempem slibovali.

Poslední aktivitou, která běží již 3/4 roku, je WebExpo Academy – nejširší nabídka školení webových profesionálů na trhu, která obsahuje rozsáhlý plán jednodenních a vícedenních školení a workshopů v oblasti web developmentu, designu a marketingu s obchodem…

Jaké nové aktivity pod hlavičkou WebExpa plánuješ do budoucna?

To bys chtěl vědět, viď ;-) Mám v plánu rozvíjet výuku Lean Startupu ve formě delšího pravidelného distančního programu, pracovní název je Startup University. Co se týče konference, tak přemýšlím jak koncept upravit tak, aby akce uživila víc spolupracovníků, kteří by se tomu mohli věnovat přes rok třeba i na částečný úvazek. 

Mám to chápat tak, že bys rád WebExpo částečně outsourcoval a sám byl spíš jeho takovým duchovním vůdcem? Nebo si to představuješ jinak?

Rád bych se věnoval přípravě programu a „attendee experience“. Marketing, account management, párty management, technické vedení atd. bych rád přenechal někomu jinému.

Držím palce, ať se ti podaří někoho najít. Pro představu, kolik lidí  se podílí na organizaci letošního ročníku?

Viz stránka „O nás“.

Jak letos probíhal výběr přednášejících? Na Twitteru se objevily zmínky lidí, kteří se do programu nedostali. Předpokládám, že se jich k přednášení hlásí hromada a výběr je dost náročný. Jak ho děláte?

Na Call for speakers se přihlásilo asi 5 x víc lidí, než jich bylo možné přijmout. To mě samozřejmě těší. Výběr jsme prováděli s Jeanne Trojan pomocí feedback seminářů, kde řečníci měli předvést 10 min ze své přednášky. Vybrali jsme podle nás ty nejkvalitnější. Bohužel se nemohlo dostat na všechny, což někteří nevybraní asi nelehce nesli a možná proto ty tweety, aby to ze sebe dostali ven. Chápu to. Ega lidí v našem oboru nebývají malá ;-)

Možná na to prostě nejsme zvyklí – myslím, že WebExpo je jediná IT akce u nás, kde se dělá živý konkurz. Co bys do příště doporučil těm odmítnutým? Odmítali jste spíš pro nedostatek prezentačních soft skills nebo pro nezajímavá témata přednášek?

Doporučil bych víc vášně do přednášení. Aby si zkusili, jestli dokáží zaujmout svou prezentací třeba kolegy v práci nebo kamarády v hospodě. V dnešní době, kdy má každý na přednášce zapnutý notebook a twitter, musíte umět lidi přimět, aby vám vůbec věnovali pozornost. Témat přednášek bylo dost i zajímavých, jak jsem říkal, na všechny se dostat nemohlo. Určitě mohou zkusit zapojit se do Mini Barcampu na WebExpo nebo se přihlásit příští rok.

V loňských ročnících se diskutovala otázka, zda má být WebExpo kompletně v češtině nebo minimálně tlumočené do češtiny, jak to bude letos? Může návštěvník bez znalostí angličtiny bez obav dorazit?

Bez problémů. Zahraniční přednášky budou tlumočeny do češtiny do sluchátek.

Jako tradičně, existuje i anglická kopie webu WebExpa. Přijedou nějací návštěvníci ze zahraničí? A bude o ně nějak zvlášť postaráno? (Např. tlumočení českých přednášek.)

Tlumočení do angličtiny bude. Zahraničních návštěvníků však mnoho není, neboť WebExpo je konference lokální, nikoliv mezinárodní, alespoň zatím. Řečníci ze zahraničí, které se mi podařilo pozvat, jsou však nadmíru zajímaví.

Bude také online videopřenos? Loni byl placený a jen z několika místností, jak to bude letos?

Nejspíše nebude. Není to ale zásadní věc.. Streaming je bonus navíc. Důležití jsou lidé na místě a jejich zážitky.

A videozáznam akce? Pokud se nepletu, tak archiv loňského ročníku je dostupný všem, archiv toho předloňského jen návštěvníkům. Jaký je letošní plán?

Domluvil jsem se s profesionálním dodavatelem Mediawork.cz na natáčení všech tří sálů. Takže očekávám profesionální výsledek. Všechna videa by měla být zpracována do měsíce od konference. Tak zní dohoda. Některá videa budou ke shlédnutí zdarma. Některá jen pro účastníky konference. Videa bychom také rádi nabídli ve zpoplatněném přístupu v blízké budoucnosti i dalším zájemcům.

předchozím rozhovoru jsi  uvažoval o vybudování „social network for geeks“. Přemýšlíš nad tím ještě, nebo ten nápad padl?

Úplně nepadl. Jenom na to zatím nebyl čas. Ale blížíme se k tomu. Letošní stránky WebExpa budou mít uživatelské profily, a to je první krůček k takové síti.

Jaká konference tebe osobně letos nejvíc zaujala a proč?

Jako obvykle byl dobrý UX Campeurope v Berlíně. Letos se chystám na The Lean Startup Conference do San Francisca. Na to se těším. Poprvé do Států, doufám, že nasaju atmosféru plnou energie a věcí, co mě zajímají.

Jaký máš dojem z návštěv zahraničních akcí? Našel jsi mezi nimi něco zajímavého, co u nás zatím nikdo nedělá nebo se tu zatím nikomu dělat nedaří? A liší se nějak výrazně třeba očekávání zahraničního publika od toho našeho?

Podle mě jsou nejméně čtyři důvody, proč se vyplatí jet na nějakou kvalitní konferenci (nejen) do zahraničí z vašeho oboru.

  1. Inspirujete se tím, že se z přednášek dozvíte, jak pracují odborníci vašeho oboru. Získáte nové know-how.
  2. Přemýšlíte o své práci. Při poslouchání vám dojde, co děláte podobně a co jinak. Vlastně si děláte takovou introspekci vlastní práce a spoustu si toho utřídíte nebo vyjasníte.
  3. Setkáte se s novými lidmi, získáte kontakty, rozvinete svůj byznys – prostě networking.
  4. Cesta je cíl. V průběhu cesty se bavíte s kolegy a kamarády (pokud nejedete sami) a probíráte vaše pracovní témata. Získáte od kolegů zpětnou vazbu nebo radu na vaše projekty a vy si zase něco víc ujasníte.

Pro mě je důležitý ještě pátý důvod. Sleduji organizaci konference a prostředí a inspiruji se pro WebExpo.

Děkuji za rozhovor a uvidíme se za týden na WebExpu.

A vy můžete dorazit také, posledních 100 vstupenek je ještě k dispozici.

Vystudoval jsem biochemii. Vymyslel a založil Zdroják. Aktuálně ho vedu. Nejsem váš hodný tatínek. Nebudu vás brát za ručičku. Dělám tu zlého moderátora. Smiřte se s tím!

Komentáře: 9

Přehled komentářů

martin prosba pro redakci
Martin Hassman Re: prosba pro redakci
NE_nym Re: prosba pro redakci
Martin Hassman Re: prosba pro redakci
NE_nym Re: prosba pro redakci
Nishkam Neslo by to zlevnit?
Jiří Kosek Re: Neslo by to zlevnit?
Martin Hassman Re: Neslo by to zlevnit?
Inkvizitor Re: Neslo by to zlevnit?
Zdroj: https://www.zdrojak.cz/?p=3713